2016-08-09

Gårdarna runt sjön - del 2

Båtresan med M/S Sylvia blev en riktig besvikelse. Det skulle vara en Gårdarna runt sjön - tur med guidning. Vi blev placerade i båtens akter, under ett kapell (?) av plast och tyg istället för inne i båten. Redan från början var det omöjligt att ta annat ön mycket suddiga bilder genom plastrutorna. Motorn lät rätt mycket där vi satt och det luktade avgaser. Vi åkte på sjön Åsunden och guiden berättade om bl a Sten Sture. Vi fick in räksmörgåsen som ingick i resan, god, men inte så mättande. De enda alkoholfria drycker som fanns var naturellt Lokavatten, Cola och lättöl. Lite klent utbud, tycker jag.

Vi åkte genom en kanal till skön Yttre Åsunden. Det regnade en hel del och där jag satt regnade det in. Först droppade det lite på en trälist så det skvätte på mig, men sedan började regnet blåsa rakt in på mig. Inte trevligt! Sällskapet som satt tillsammans med oss trängde ihop sig så att jag hamnade lite längre från regnet. Vi satt rejält ihopträngda. Jag kan inte begripa att de kan sälja dessa platser till ordinarie pris, lita på att vi ska klaga.
När vi väl kom till Yttre Åsunden åkte vi hastigt förbi två gårdar, fick veta att två andra gårdar låg åt nåt håll, fast vi var inte så nära att vi såg dem.

Högagärde (bokens Björksund) och Sjöred (bokens Stjärnö) såg vi så här mycket av. Inne i båten var sikten betydligt bättre, även om det var immigt där en stund.

Guiden berättade om gårdarna kort och oengagerat och, vad värre var, med flera allvarliga faktafel. En stor besvikelse. Hon berättade däremot engagerat om den adopterade Birgits eventuellt kungliga biologiska föräldrar.

När båtresan var slut gick vi och köpte oss några vårrullar som vi åt på hotellrummet.

Rummet hade utsikt över Åsunden och Sparres sista hem.

Efter en natt med sömn som var sådär åt vi frukost. Gott bröd, en hel del att välja på och god frukt som jag åt till kaffet med lite nutella!

Vi cachade sedan lite, bland annat i den här gamla järnvägstunneln.

Vi besökte Birgit Th Sparres grav.

Sjöred (Stjärnö) är privatägt, men vi åkte förbi det och tittade. Här bodde Birgit som barn.

Det här är Åsundsholm, där hon bodde senare. På övervåningen satt hon och skrev sina böcker med utsikt över sjön.

Sedan var det dags för oss att vända hemåt. Vi stannade och åt lunch på en pizzeria i Falköping. Kebabpizza är gott!

Sedan åkte vi hem!

Tack syster yster för att det äntligen blev av! Allt utom båtresan blev ju lyckat. Alltid roligt att åka på utflykt med dig!