2017-09-17

Kräftfiske

När jag kom in efter att ha byggt klart lekstugetaket hittade jag Håkan sovandes, och när jag väckte honom mådde han inte alls bra, han hade ont i hela kroppen och kände sig konstig. Vi som skulle fiska kräftor hos Marcus med familj! Barnen och jag fick åka själva.

Vi började med att lägga i burarna i ån. 


Vi åkte fyrhjuling med vagn för att komna till de olika ställena, men vi fick också hå en del. Vackert!


I med fler burar!


Burhållare!


Den sista buren la vi i hemma på gården. 


Sedan åt vi kött och potatisgratäng. När vi var mätta var det dags för en ridtur, jag hade visst lovat att rida Tindur i ett svagt ögonblick. Det är många år sedan jag red, så det var lite pirrigt. Men det gick bra! En hjortbock skapade läskig stämning med sina ljud där vi red runt i halvmörkret. 

Vi åt glass till efterrätt när vi kom tillbaka och sedan åkte vi ut för att hämta in burarna. Jag hade ont i foten, så jag stannade i mörkret vid fyrhjulingen medan de andra gick iväg. De närmaste burarna var jag med och tittade på när de drogs upp. Tyvärr hittade vi bara 9 små kräftor, de slängde vi förstås tillbaka. 


Trots detta var det en mysig kväll och jag körde hem med två nöjda men trötta barn!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar